Mondeling examen = 不容易

Geplaatst op: donderdag 18 januari 2007 door Jimapore in Asia mania, China

’t Was dus helemaal niet… gemakkelijk (zoals verwacht).  Nu ja, het ging wel al beter dan vorig jaar, maar vlot Chinees verstaan en spreken is toch nog zeer moeilijk hoor.  Daarenboven had ik dit examen niet echt voorbereid.  Alhoewel we de vragen reeds op voorhand gekregen hadden, heb ik bewust geen antwoorden vanbuiten zitten leren, dat vind ik geen Chinees spreken, dat is pagegaaien.  Ik wil vragen krijgen, proberen deze te verstaan en te beantwoorden.  Als dat lukt dan pas weet je dat je goed bezig bent vind ik.  Vlot ging dit allemaal zeker niet, maar ik verstond wel kwasie alles en ik kon ook iets zinnigs antwoorden… en dat geeft toch een beetje hoop.  Ik weet nu in elk geval dat ik dit jaar m’n focus op uitspraak en verstaan ga moeten leggen… er is immers nog een lange muur euh weg af te leggen.

Volgende week is het rapport uitreiking en de nieuwe (4de) module start dan binnen een tweetal weken.  Dan gaan we weer elke donderdagavond naar de les.  Mijn voornemen is alvast om het oefenen van de chinese karakters deze keer wel doorheen het jaar bij te houden.  Ik kijk er al alvast naar uit: plezier & ambiance is steeds verzekerd in de Chinese les!

Geef een reactie

