China 2007 – Dag #9

Geplaatst op: zondag 9 september 2007 door Jimapore in China, Reizen

Vandaag besloten we een shopping dag te houden. In de voormiddag trokken we door de oude stad met ontelbare piepkleine souvenierswinkeltjes. Een keer toch effe op ons heupen gekregen toen een onbeschofte chinees kost wat kost op de foto wou met Viktor en hem maar doodleuk uit de winkel plukte en op straat neerpootte. Het gebeurde in een flits maar ik moest zelf niet ingrijpen want het chinese kindje dat mee op de foto moest had er zelf niet veel zin in, dus zijn we maar snel doorgegaan.

We hebben zo ondertussen onze buik vol van foto’s met chinezen hoor. Valerie vertelde dat gisteren (toen ik effe een snack ging halen) het ergste was: meer dan 100 chinezen hadden zich rond hen verzameld en wilden een foto. Volgende keer grof geld voor vragen!

In de namiddag trok Valerie er alleen op uit naar het nieuwe stadsgedeelte terwijl ik probeerde Viktor een middagdut te laten doen en m’n chinese karakters wat wou oefenen. Viktor had er niet veel zin in en wanneer Valerie terug was zijn we maar met z’n allen naar het nieuwe stadsgedeelte getrokken. We kwamen in straatjes en op plaatsen waar enkel de locals komen en dus wederom veel bekijks. In een winkeltje nog enkele chinese (foute) muziekcd’s gekocht. Toen de verkoper me een vraag stelde verstond ik hem niet, maar toen hij het in het chinees opschreef wist ik het wel, hehe: ”Na guo jia de ni”, “vanwaar zijde” vrij vertaald, met steeds als antwoord “Women shi bilishi ren”.

Als afsluiter wou ik deze keer ergens goedkoop op straat gaan eten. We vonden enkele tentjes waar ze noodle gerechtjes serveerde. Toen we neerzaten en rondkeken zaten we deze keer echt wel tussen de arme chinezen. De maaltijd (twee noodle gerechten) kosten ons 7 yuan, ongeveer (0,7 euro), toen ik 10 yuan gaf en aanduidde dat ze de rest mocht houden stond ze erop dat ik het wisselgeld terug aannam. Hopelijk blijkt dit eetstalletje geen aanval op onze spijsvertering, maar dat zullen we morgen wel merken zeker?


Het is alweer de laatste avond in Lijiang, morgen vroeg vertrekken naar Shibaoshan.

Oh ja, nog een leuke: Viktor had m’n gsm verstopt. In die vuile emmer naast de toilet vol met gebruikt wc-papier en pampers. Als je me een dezer aan de lijn hebt, niet klagen over de stank.

reacties
  1. André en Jenny schreef:

    Hebt ge geen foto van de maaltiojd tussen de arme Chinezen ?

    Waar/hoe zetten jullie al die teksten en foto’s op het net – kunt ge daar geen actiefoto van trekken ?

    En zijt ge al eens binnengeraakt in de woning van een (arm) Chinees gezin – leg dat vast voor het nageslacht !

    Ons dunkt dat jullie je daar heel goed weten bezig te houden – nog héél veel plezier en bekijks !

  2. Luc Adams schreef:

    Dag Wulders,

    Heb nog geen dag van de verslagen gemist ! Het kriebelt, het kriebelt, het kriebelt … telkens als ik foto’s zie die zo herkenbaar zijn. Ik denk dat ik in hetzelfde hotel als jullie geslapen heb in Lijiang, zal het wel eens opzoeken thuis …
    En heb ik ongelijk ? Had het toch gezegd dat Viktor ‘fotogeniek’ ging zijn voor de Chinezen. Hij heeft me blijkbaar geklopt: 100 man die met hem op de foto wil. Bij mij was het maar een bus van 54 man … (voor hen die mij niet kennen: ik had mijn baard 3 dagen niet geschoren en dat bleek iets fotogeniek te zijn voor de Chinezen. Ik denk niet dat het omwille van mijn 201 cm en 130 kg was … 🙂 )

    Enfin, keep us posted !

    slu,

    Luc Adams

Geef een reactie

