China 2007 ~ Dag #13

Geplaatst op: donderdag 13 september 2007 door Valerie in China, Reizen

Hobbel de bobbel
Vandaag gingen we een hele dag op stap want via het hotel regelden we een excursie met chauffeur. Nadat we net als gisteren ontbeten samen met Viktors vriendje en diens mama en papa vertrokken we om 9 u in een minibusje. Het was zonder enige twijfel de meest hobbelige tocht ooit. Gedurende kilometers reden we over een zand- en modderpad waar men volop bezig was met de aanleg van een echte weg. De putten waren vaak een halve meter diep en verschillende keren dachten we dat de vering van het arme minibusje het zou begeven of dat we ons zouden vastrijden in de diepe modder.

Pipi-kaka tempel
Na ruim anderhalf uur hobbelen en bobbelen bereikten we een Yi-dorp. Zoals de naam doet vermoeden is dit een dorp bewoond door 1 van de vele minderheden in China, de Yi. De eerste stop leek een iet wat verwaaide maar werkelijk prachtig tempelcomplex, “Hui Ming Shi”, bestaande uit vele kleine houten gebouwtjes waarin zich uitzonderlijke beelden bevonden. Het werd dagelijks gebruikt door de dorpelingen in de buurt want voor elke beeldje waren resten van pas aangestoken wierrook stokjes en lagen kussentjes voor het bidden. Viktor, die intussen een ware Boeddha-aanhanger geworden is, kon z’n geluk niet op. Hoewel we niet mogen vergeten vermelden dat hij vandaag een serieus ochtendhumeur had! Amper 10 minuten uit de auto gestapt slaagde het pipi-kaka-monster erin zijn naam opnieuw alle eer aan te doen. Hij koos er de meest walgelijke en stinkende plas op een binnenpleintje uit en schoof reusachtig op z’n poepie! Ergst van al was dat ook Viktors beste vriendje Bambolino, door meneer omgedoopt tot “Gino”, in de gore plas belande. Fantastische mama als ik ben had ik me voorzien op de capriolen van mijn zoon dus: hup, alle kleertjes uit en reservekleertjes aan. Lieve 1-orige Gino diende helaas de rest van de dag in de rugzak door te brengen om ’s avonds nog maar es goed gewassen te worden in de lavabo.

Markt
Na de tempel trokken we naar de plaatselijke markt in Miao Gai die behoorlijk groot was. Van heinde en ver trokken de Yi te voet, met paard en kar, met de gammele fiets met hun hele hebben en houden naar de markt. Alles was er te krijgen: kledij, schoenen, groenten, fruit, kippen, eenden, honden (mmmmmlekker), paarden, koeien, Werkelijk een heel fotogeniek gebeuren. Jammer dat de meeste mensen tamelijk schuw waren en liever niet op de foto wilden. Hier hadden de meesten nog maar zelden of nooit een westerse toerist gezien. 3 schoolmeisjes renden gillend weg zodra ze ons in de gaten kregen.

Verrassing
De beste dingen overkomen je seeds onverwacht. Ik had een pak koekjes in de rugzak gestopt want mijn verwachtingen over de lunch waren, laat ons zeggen, niet al te hoog gespannen. We mochten binnengaan in een lemen huisje in Dian Zhong en plaats nemen op een mini-stoeltje, precies Viktor z’n formaat. Binnen 10 minuten toverden de Yi-vrouwen, die trouwens moslim zijn, 7 verrukkelijke schotels op tafel! We zijn het er unaniem over eens: dit was de beste maaltijd die we tot nu toe verorberden in China!

Wandeling rijstvelden
Als afsluiter maakten we een wandeling door de rijstvelden naar een gehucht van de Yi minderheid, Yong An. De levenswijze van deze mensen tart alle verbeelding. Je waant je meteen in de middeleeuwen. Een vriendelijk vrouwtje nodige ons uit plaats te nemen op een bankje voor haar hut. In deze afgelegen gebieden kwam Jimmy’s kennis van de chinese taal niet van pas. De minderheden hebben een eigen taal dus de communicatie verliep heel moeizaam. Daarom deden we het met beelden ipv met woorden. We toonden het vrouwtje de foto’s die we van thuis meebrachten: foto’s van ons gezin en familie. Het mensje staarde naar de foto’s alsof ze buitenaardse wezens zag. We gaven haar een foto van onszelf en deze legde ze opzij alsof het haar meest kostbare bezit was.

Moe
Na een hobbelige rit terug naar het hotel was Viktor volkomen uitgeput. Aangezien de electriciteit was uitgevallen, een normaal verschijnsel in deze regio, kreeg ons kleintje een douche in het donker en na z’n melkje mocht hij recht het bed (tent) in. De vermoeidheid had Viktor echter heel humeurig gemaakt dus de avond verliep voor hem niet al te best. Het hele hotel kon meegenieten van zijn gebrul en gekrijs. Momenteel slaapt hij als een roosje. Morgen worden we om 6.30 u opgehaald voor onze transfert per vliegtuig (2 vluchten) naar onze voorlaatste bestemming: Yangshuo.