Hanzidril mission #2 – Accomplished!

Geplaatst op: maandag 27 juli 2009 door Jimapore in China

Collega’s kunnen getuigen… elke middag lijd ik aan een soort Obsessive compulsive disorder. Sedert eind vorig jaar tot nu dril ik tijdens de middag (en thuis tot een stuk in de nacht) zeer obsessief mijn Chinese karakters. Een eerste missie had ik begin april succesvol afgerond en nu een viertal maand later is dan eindelijk ook de tweede missie afgerond: Ik zou nu alle karakters die ik ooit in de afgelopen vier jaar leerde van binnen en van buiten moeten kennen: schrijven, lezen, uitspraak, etc. Dat het zeer intensief was kan ik aantonen door mijn volgeschreven schriftje. Telkens ik dat vol trots aan iemand laat zien krijg ik echter steeds een blik terug van “omg” of “wtf”.

Daarnaast heb ik ook de laatste vier weken een tekenfilmpje vertaald, “真妈妈假妈妈“. Het duurt een 15-tal minuten en is een zeer luchtig verhaaltje over een kindje dat wordt gevonden en het achterhalen van de echte moeder. Ook dat was een helse taak: eerst de karakters proberen te herkennen en overtikken, de niet gekende (en het waren er veel) karakters opzoeken in een woordenboek (en het opzoeken van Chinese karakters gaat niet zo vlot als bij het romeinse alfabet), en dan nog een juiste vertaling er proberen uit te schudden. Maar het is uiteindelijk wel gelukt en het heeft mij enorm véél bijgeleerd, dus héél nuttig.

En nu? Blijven drillen, want het is zo vlug weer vergeten die Chinese karakters. Eerst wil ik nog enkele Chinese liedjes van buiten kennen alsook de grammatica en teksten herhalen. Daarna ben ik klaar voor mission #3: het op m’n eentje afwerken van lesboek 2, wat wil zeggen dat ik 3 teksten zelfstandig zal moeten leren. Hoewel dat een beetje zal afhangen van de volgende cursus die ik zal starten in september, wie weet zitten ze niet zo ver (of net wel). En ondertussen zoek ik nog een tekenfilmpje te vertalen, want dat is echt wel een leuke manier om te studeren. Het worden weer intense studeertijden.

reacties
  1. Toets schreef:

    En dan zeggen ze iets over “Wacko Jacko” 😉

Geef een reactie

