China 2011 – Dag #4 – Lantau Island (大嶼山)

Geplaatst op: zondag 29 mei 2011 door Valerie in China, Dagelijkse leute, Reizen

Afgelopen nacht was niet bepaald deugddoend (weeral niet). Vladimir had koorts gekregen en voelde zich miserabel. We maten een temperatuur van 39,7! Alle hens aan dek dus en meteen iets tegen de koorts gegeven. Het ventje kwam de rest van de nacht bij mij in bed liggen ipv in zijn tentje. De nacht verliep verder onrustig door Vladimirs gewriemel: hij schopt met zijn beentjes op de matras, begon te zingen, kroop bovenop mij, rolde het ganse bed rond… toen iedereen eindelijk stil was hoorde ik in de kamer bovenons een aanzwellend gekreun. De geluiden kwamen van een jonge vrouw en eindigden een kwartiertje later in een verlossende gil die minstens 2 minuten aanhield. Resultaat. Vladimir (en de andere gezinsleden dus ook) opnieuw wakker. Gelukkig vond iedereen daarna zijn draai en pas om 11u45 werden we allen redelijk uitgerust wakker.

Het ontbijt in het hotel hadden we gemist, dus aten we een banaan. Vladimir blijkt nog steeds koorts te hebben dus kreeg hij andermaal iets om de koorts te drukken, we vragen ons af waarom de koorts aanhoud. Vervolgens namen we bus nr. 2 die ons in een hels tempo langs steile, bochtige wegen in 35min. naar de andere kant van het eiland bracht, naar het Po Lin Klooster. Dit is -de- topattractie op het eiland Lantau dus het was er naar verwachting gezellig druk. Gelukkig hier nog geen opdringerige verkopers. Die zullen we op het mainland China als vliegen van ons af moeten kloppen bij zijn attracties.

De klim naar de grote zittende Boeddha (een beeldje van 34 meter hoog) kostte behoorlijk wat zweet. In de schaduw van een boom op ene rustige parking gaven we Vladimir zijn fruitpapje (dankzij de snoerloeze staafmixer) (edit Jimapore: waarvan we de motor in het hotel waren vergeten, grr). Plots kwam er een bus de parking opgestoven. “Uit de weg!” riepen we tegen Viktor. Waarop onze knaap dit letterlijk nam en recht in de beplanting met piekers sprong. Hij beseerde zich lichtjes maar kon er even later toch mee lachen.

We aten nog een vegetarisch maaltijd in het klooster. Boedisten zijn namelijk vegetariers, het doden van dieren druist in tegen het eerste regel: “1. Het niet doden van mens of dier in de zin van deze niet te pijnigen en te verminken of zodanig ander moedwillig letsel aan te brengen dat de dood erop volgt of kan volgen. “. Maar het was wel heerlijk.

Toen we terug in het hotel waren had Vladimir nog steeds hoge koorts. We vroegen ons af of er een dokter in de buurt was want eigenlijk was zijn koorts reeds gisteren voormiddag begonnen en nu na 1,5 dagen geen verbetering, integendeel. Na even te checken bij de receptie konden we inderdaad terecht op de spoed afdeling van een overheidsgebouw op enkele minuten wandelen van ons hotel. De vriendelijke dokter en de nog vriendelijker verpleegsterkes stelden ons gerust: Het is vermoedelijk maar een stomme “FLU”, de griep dus, na twee dagen moest dit beteren. En inderdaad als bij wonder bleek des avonds dat de koorts zo goed als weg was, gelukkig maar voor die arme dreumes. We moesten trouwens niks betalen voor het bezoekje bij de dokter. Men wist ons te vertellen dat als we dit op Hong Kong Island hadden voorgehad we ons (de verzekering uiteindlijk) blauw zouden betalen.

We besluiten in de kleine restaurantjes aan de pier nog een noedelsoepje te gaan drinken als avondmaal. Er waren hier enkel vrolijke en luiddruchtige Chinezen te bespeuren en levende vissoorten in bakjes. Wat een drukte en wat een lekkere noedelsoepjes. We genoeten van volle teugen want dit is waar we voor kwamen: die gezellige Chinese drukte in de restaurants en de lekkere Chinese keuken.

En morgen… dan vertrekken we naar Hong Kong Island, wat hebben we dat gemist! Joepie!

Valivis en Mr BoeddhaAmai dat is zuurNoedels slurpenBuddha aanbiddenSlangTijger
Asahi - Japanese beerOp de busOp de bus2 HaantjesPo Lin MonastaryWierrook
Po Lin MonastaryPo Lin MonasteryPo Lin MonasteryPo Lin MonasteryViktor in Po Lin SiHail Buddha
Somewhere in Ngong PingZittende boeddha omgevingVriendjes van zittende boeddhaMister De Zittende Boeddha ZelveDikke 200 trappekes