China 2011 – Dag #40 – Beijing (北京)

Geplaatst op: maandag 4 juli 2011 door Jimapore in China, Reizen

Het was voor iedereen een vermoeiende dag gisteren. Ik was vergeten hoe immens groot de verboden stad wel is. Ik had het bij de vorige reis niet ten volle kunnen beseffen vermist ik last had van jetlag. Maar deze keer was ik in bloedvorm en dus genoot ik met volle teugen van dit imposant bouwwerk. Ik was zelfs zo onder de indruk van de grootsheid dat ik het vlotjes naast dat andere indrukwekkende bouwwerk plaats, De Lange Muur. Het doet wel iets als je trouwens op het Tiananmen plein staat. Zoveel wereld geschiedenis, cultuur en politiek verzameld rondom een plein.

Ons klein tijgertje had heel de dag in de kinderdrager gezeten en had dus te weinig geslapen. Daarom bleef ons moedertje en tijgertje deze voormiddag in het hotel om wat slaap in te halen. De grote jongens gingen weer alleen op stap met enigste opdracht: baby inkopen doen in een warenhuis. Ik wandelde met Viktor eerst naar het nabijgelegen Dongdan park (东单公园). Daar was weer veel leuks te beleven: alle fitness toestellen waren bezet en Viktor nestelde zich tussen de Chinezen om wat spieren te kweken. We keken weer naar gekke dansen met veel te luide muziek (oa Bollywood muziek) en het beruchte voetbalachtige spelletje met een pluimpje. Na het socializen met een zanger met Italiaanse opera allures brachten we een bezoekje aan het toilet. Grote boodschap met de duur helemaal open aldaar, op en top Chinees dus.

Na de verplichte boodschappen in de shopping mall kwamen we terecht in een mega grote spelletjeshal. Tientallen arcades, gokmachines, grijpers, basketbal spelletjes tot halve Ferrari’s en een heus podium met Guitar Hero drums. Dat konden we niet voorbij gaan dus hebben we daar zeker een uur vertoefd.

In de namiddag zijn we naar een andere belangrijke toeristische trekpleister geweest: de Tempel van de Hemel (天坛). De bouwwerken aldaar zijn veel mooier als je ze gewoon van ver beziet (de binnenkant vond ik nu eens niet echt de moeite waard om te bezichtigen). Maar het park zelf was dan weer wel zeer leuk: het is er groot en bovenal er waren veel rustig plaatsjes waar je je alleen waande. Wat niet kan gezegd worden van de gebouwen zelf daar was het de gekende Chinese toeristen groepen begeleid van gids met megafoon.

Het sloten de dag af door naar het Tempel van de Zon park (日坛公园) te gaan, gelegen midden in een ambassade wijk. Hier zijn veel restaurants in en rond het park en er zou ook een leuke speeltuin met attracties zijn. Maar zoals reeds ettelijke andere keren op onze reis was de speeltuin reeds gesloten tot groot verdriet van Viktor. Dit verdriet konden we temperen door een vislijntje te huren en op goudvissen te vissen in een klein vijvertje naast de speeltuin. We hebben echter niks gevangen dus het verdriet was nog even groot terwijl andere Chinese kindjes wel wat hadden kunnen strikken en met deze vissen op het droge aan het spelen waren tot ze niet meer bewogen of meenamen naar huis in een klein plastiek zakje. Misschien maar best dat we geen visje hadden gevangen.

We vinden het hier leuk in Beijing en willen hier nog vele plezante dingen doen. Gezien ons geplande volgende traject waarschijnlijk te moeilijk gaat zijn om met kinderen te doen gaan we dit skippen en blijven we gewoon een weekje langer in de hoofdstad. We switchen wel van hotel, want onze eerste keuze, de Red Lantern (tnx El Barto) lukt deze keer wel.

天坛公园美吃日坛公园日坛公园天坛公园天坛公园
天坛公园天坛公园天坛公园天坛公园天坛公园天坛公园
天坛公园天坛公园天坛公园天坛公园GamingShopping mall
reacties
  1. El Barto schreef:

aloha, ik hoop dat je in de red lantern West Yard zit, die blijkt het mooist te zijn (zat zelf in het rustige eastern yard). nu je toch langer in beijing blijft moet je zeker eens afstappen op de metrohalte zhongguancun. Hailong market, het computerparadijs bij uitstek. ’s nachts is het er uitgestorven en leek het wel op een oud quake level 🙂
    In de nabijheid van de metro zou je een overdekte voetgangersbrug moeten zien. daaronder is er een Wumart (zoiets als de walmart van china). Ook zeker uit te proberen: aan de andere kant onder die voetgangersbrug kan je een soort gebakken “broodschijf” kopen met zeer lekkere kruiden op (Indien mogelijk mag je vragen wat die kruiden zijn, ik probeer ze hier wel te vinden). ’t is in een open uitstalraam als het er nog is natuurlijk.:). Als je van de red lantern komt zal je ook een yoshinoya zien, japanse “fastfood” die ik wel lekker vond. Have fun!! man, ik mis beijing

2. Jimapore schreef:

tnx for the tips… binnen twee dagen verhuizen we zie. Terug in de buurt van de drum & bell & hutongs.

3. […] kindjes dolle pret hadden op springkastelen en XiYangYang racebanen allerhande. Het park hadden we twee jaar geleden als eens bezocht en ligt midden in de Ambassade wijk. Veel belangrijke personen en vooral veel […]

4. […] lijken recht uit het Middenrijk te komen want we kunnen niet verklaren waarom we plots “The Temple of Heaven” hier zien liggen :-). Her en der staan kerkjes maar vooral moskeeën en minaretten tussen de […]