China 2011 – Dag #48 – Beijing (北京)

Geplaatst op: maandag 11 juli 2011 door Jimapore in China, Reizen

Op onze laatste dag in Beijing wilden we opnieuw per fiets rondrijden. Hoewel het hier honderd keer (en de rest) gevaarlijker is dan bij ons thuis is de fiets een handig vervoersmiddel om je in Beijing te verplaatsen. Hier in China en dat geld voor heel Azië gelden er omgekeerde verkeersregels: de zwakke weggebruikers bengelen helemaal onderaan de voorrangsladder. Hoogste staat de bus dan auto dan fiets en als laatste voetganger. En je moet deze wet respecteren of je hebt binnen de seconde een aanrijding. Het is sterk aanpassen en eerst had ik hier heel veel moeite mee zeker als voetganger maar nu we in Beijing veel op de fiets hebben gezeten ben ik het ondertussen gewoon geworden. Als je het pad kruist met een voetganger, niet stoppen als fietser, de voetganger stopt. Als je het pad kruist met een bus, maken dat je aan de kant bent of je ligt eronder. Uitzonderingen bevestigen de regel en alzo had ik gisteren een flinke aanrijding met een oude dame. Ik was niet in fout, want zij is de zwakke weggebruikers en dus had ik voorrang, ik had zelfs een waarschuwingsgerinkel gelost. Oh ja, ze hebben hier gelukkig veel fietspaden, dat voel je je veiliger… of dat is toch de bedoeling, ware het niet dat het vol voetgangers loopt, spookrijders of gewoon weg volledig versperd door horden geparkeerde wagens, wachtende taxi’s of pas afsnijdende bussen. Bijgevolg moet je een uitwijkmanoeuvre doen door op rijvakken tussen de auto’s te gaan rijden. Beijing… you’re crazy.

We reden tot aan het shoppingparadijs Wangfujing, alwaar ik in mijn nopjes was door een paar leuke T-shirts aan mijn asian brands collectie toe te voegen. We reden op het superbrede fietspad (ik schat meer dan 10 meter) voorbij het Tiananmen plein en de Verboden Stad, het was zalig. We konden in schoonheid afscheid nemen van deze stad die een vaste stek heeft veroverd in onze harten. Enkel de vervuiling is een dikke vet domper. In sommige straten (oa Wangfujing) zag je zelfs het einde van de straat niet wegens smog. Al die uitlaatgassen en vieze dampen nijpen al snel je keel toe zodat je ook vlug een branderig gevoel krijgt, niet zo gezond lijkt me. Maar buiten dit kunnen we maar een ding concluderen: Beijing… we love you.

Om het afscheid compleet te maken reden we naar ons geliefde shoppingmall (Glory Mall) om de kindjes andermaal hun hartje te laten ophalen in de binnenspeeltuin. En ’s avonds ging ik nog met Viktor naar het Theater waar een stukje Beijing Opera stond gepland. Als kers op de taart nestelden we ons na de show op straat tussen de Chinezen om wat street food binnen te smikkelen en dus zijn we volledig klaar om verder te reizen en weten we ook alvast een ding: Beijing… we’ll be back!

京剧王府井京剧Street food京剧T-恤衫
WasbadjeGlory Mall王府井王府井王府井王府井
reacties
  1. Bart Verdegem schreef:

    count me in.

Geef een reactie

