China 2011 – Dag #62 – Chengdu (成都)

Geplaatst op: woensdag 27 juli 2011 door Jimapore in China, Reizen
大熊猫金卡路-古典人民公园人民公园人民公园人民公园
人民公园人民公园人民公园人民公园人民公园Lazy Bones Hostel
Panda Breeding Centrum大熊猫大熊猫小熊猫小熊猫大熊猫
大熊猫大熊猫大熊猫

We proberen Vladimir het woordje Panda te laten zeggen. Hij probeert opnieuw en opnieuw maar verder dan pa-pa geraakt hij niet. Ik heb er echter niks op tegen dat hij het allerliefste knuffeldier op aarde papa noemt. Vandaag zijn we dus naar het Sichuan Giant Panda Breeding Center geweest, op een dik uur rijden van het centrum. Deze keer moesten we het wel georganiseerd doen want er rijden geen openbare bussen zo vroeg. En vroeg moet je daar zijn want s morgens krijgen deze knuffeldieren eten en enkel dan zijn ze actief, daarna doen ze hun grootse hobby, slapen. Maar ondanks dat Kleine Tijger nog steeds wat ziekjes is heeft hij zich voorbeeldig gedragen.

We zagen enkele prachtige reuze panda examplaren en ook die andere mooie soort, die vaak in de schaduw staat, de rode panda. Er was ook een klein panda, die zag er echt om op te eten uit. Hij wagelde naar een kleine plas water nestelde zich daar om zich wat te verfrissen en slaakte een kreet van genot uit, zo vertederend. Het publiek riep Oooooohhhh en Aaaaahhhhh. We passeerden ook een klein museum over de voortplanting van deze zeer interessante diersoort. En een ding heb ik onthouden, waarom deze dieren zich zo moeilijk voortplanten. De mannekes hebben blijkbaar een superklein trilililike terwijl de vrouwtjes een supergroot tralalalake hebben.

Het toeval van gisteren dat er plots voor onze deur Jun Laoshi, mijn leraar Chinees van twee jaar geleden, stond werd vandaag nog eens overgedaan. Toen ik in het panda museum stond hoorde ik weer een bekende stem, ik draaide me om en zag mijn andere leraar Chris van vorig jaar. Bovendien wist ik niet dat hij ook in China zou zijn. Wat een extreem toeval is me dat… of toeval bestaat niet en China is gewoon een piep klein landje, yeah right. Hoe kan ik nu op twee dagen tijd in dit immense land dat 20% van de wereldbevolking huist twee kennissen tegen komen zonder dit op voorhand te weten??????????

Na de panda’s werd het richting een parkje waar veel ambiance was. Op verschillende plaatsen waren Chinezen aan het dansen op allerlei soorten muziek gaande van tango tot stevige beats. Grappig zicht, dat kan ik verzekeren, zeker als de kleine Tijger zich tussen deze dansende Chinezen gaat nestelen om mee te doen. Aan de overkant van het straat was er opnieuw een soort van oude wijk die helemaal was opgefrist en deze Ming en Qing huizen waren allemaal chiqueke eet- en drink etablissementen. Toen ik plots een bord zag staan in de verte met het Duvel logo en andere Belgische bieren was het duidelijk: onmiddellijk stoppen en mijn eerste Belgische bier in twee maand nar binnen kappen. De Gouden Carolus Classic (金卡路-古典) smaakte beter als nooit tevoren hoewel het stevig geprijsd stond voor Chinese normen:6 euro. De Rochefort 10 was hier zelfs te krijgen, voor een 10 euro.

’s Avonds hadden we een afspraakje met Jun en Anneleen. En we aten overheerlijk in het restaurant van de welbekende Shangri-la keten. Een super chique hotel en bijhorende restaurants. Het was smullen van de Japanse, Singaporese en Indische keuken. Maar voor ons waren de Franse kazen en de overheerlijk chocomousse het hoogtepunt. Hoewel de Kleine Keizer over zijn vermoeidheidsgrens was en dus hyperactief en out of control hadden we hier een zeer leuke tijd. Viktor keek hier al heel de dag naar uit want Jun had heb een beetje gek gemaakt over al de lekkere dingen die hier op het buffet te krijgen waren. En dat was het ook want Viktor at zich verloren… vooral in de desserts en de chocoladefontein.

reacties
  1. Opa en oma schreef:

    Ken dat gevoel, de wereld is klein.
    In Thailand kwamen we ook iemand tegen die we goed kennen en zonder dat we dit van elkaar wisten.
    Wij vinden het nog steeds leuk om dagelijks jullie verhaaltjes te lezen, doe zo verder, ik heb het druk de laatste tijd met communiseren mijn kids zitten namelijk in Rusland.

Geef een reactie

